کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
سرخط خبرها

جزئیات پرونده «جعفر پناهی»، «مصطفی تاج‌زاده»، «اکبر طبری» و «سیف»| علت تعویق انتقال زندان مشهد به خارج از شهر چه بود؟

  • کد خبر: ۱۱۷۶۹۹
  • ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
  • ۱
جزئیات پرونده «جعفر پناهی»، «مصطفی تاج‌زاده»، «اکبر طبری» و «سیف»| علت تعویق انتقال زندان مشهد به خارج از شهر چه بود؟
سخنگوی قوه قضاییه در نشستی خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه توضیحاتی پیرامون پرونده جعفر پناهی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود ستایشی صبح امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه پیرامون حکم «حمید نوری»، شهروند ایرانی زندانی در کشور سوئد گفت: قوه قضاییه اعلام می‌کند که از اقدامات قاطع دولت در مقابله با سلب حقوق شهروندی آقای نوری حمایت می‌کند. حمید نوری از داشتن حق وکیل انتخابی محروم بود و به وکیل انتخابی دسترسی نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعه کیفرخواست حق اولیه آقای نوری بود که این امکان در دادگاه سوئد برای او فراهم نشد، گفت: بررسی پرونده آقای نوری در دادگاه سوئد کاملا غیرحقوقی بوده است. فشار روحی، روانی و جسمی به وی وارد بوده و این فشار‌ها استمرار دارد. تصور کنید شخصی ۱۰۰۰ روز انفرادی بوده است و این فرد هنوز در مظان اتهام است و محکوم هم نشده. محدودیت‌های قبلی آقای نوری هنوز ادامه دارد. صلاحیت دادگاه سوئدی نسبت به رسیدگی به این پرونده محل خدشه است.

ستایشی در پاسخ به سئوالی پیرامون آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام او چه بوده است؟ گفت: این فرد در سال ۸۹ به ۶ سال حبس محکوم شده بود. این حکم قطعی و لازم‌الاجرا بوده است. این فرد در تاریخ ۲۰ تیر ماه برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

اگر نقصی در حجاب است باید با فرهنگ سازی و آموزش برطرف شود

سخنگوی قوه قضائهی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات معاون دادستان مشهد مبنی بر برخورد با بدحجابی، اظهار داشت: مواضع کلی در قوه قضاییه از ناحیه ریاست قوه قضائیه بیان می‌شود. بر اساس اجازه رئیس قوه قضاییه سخنگوی این دستگاه هم در بیان مواضع کلی می‌تواند ورود داشته باشد. اعتقاد داریم اگر نقصی در حجاب است باید با فرهنگ سازی و آموزش برطرف شود. در مورد حجاب باید اندیشمندانه و بدون عجله و شتاب عمل کرد.

پرونده تخلف در جهاد کشاورزی به مرجع قضایی ارسال شد

ستایشی در توضیحی در مورد اعلام دولت در رابطه با محرز نشدن تخلف در وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت مسئول تشخیص جرایم نیست. ۲۶ تیر ماه پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور به مرجع قضایی ارسال شده است.

تاجزاده در حال حاضر در زندان اوین است

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره پرونده تاج‌زاده گفت: رسیدگی به پرونده آقای تاجزاده در دستگاه قضایی و واحد قضایی مربوطه مطابق موازین قانونی بوده است. اتهام وی اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده و برای وی قرار تامین بازداشت موقت صادر شده است. آقای تاجزاده در حال حاضر در زندان اوین است.

حمایت قوه قضائیه از مصوبه سران قوا در خصوص افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

وی درباره حمایت قوه قضائیه از مصوبه سران قوا در خصوص افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بها در تهران گفت: بحث افزایش اجاره‌بهای اماکن مسکونی مشکلاتی را برای آحاد جامعه ایجاد کرده است. دولت با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی سران قوا، مصوبه‌ای را گذراند که به تأیید مقام معظم رهبری هم رسید؛ این مصوبه به موضوع تمدید سریع اجاره‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۱ با توجه به استثنائات ۶ گانه‌ای که در آن گنجانده شده اشاره دارد؛ این مصوبه به مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه ابلاغ شده و این مرکز مراتب را به رده‌های استانی ابلاغ کرده است و آن‌ها نظارت و مقررات را اعمال می‌کنند؛ کسانی که مشمول این مصوبه هستند قرارداد‌های آن‌ها تمدید می‌شود.

ستایشی افزود: هر آنچه در اجرای قانون مشمول هنجارشکنی و عدم رعایت قانونی است، مراجع صالح قانونی به آن رسیدگی خواهند کرد؛ پس اگر مصوبه‌ای اعلام شد برای همه لازم‌الاجرا است.

آخرین وضعیت نیشکر هفت‌تپه و متهم اصلی پرونده

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده نیشکر هفت‌تپه و متهم اصلی آن گفت: اینکه گفته می‌شود متهم پرونده در حال تبرئه شدن است را رد می‌کنیم؛ این پرونده ۲۵ محکوم دارد، هشت نفر از محکومین درخواست اعاده دادرسی داده‌اند که در قانون پیش‌بینی شده است؛ اعاده دادرسی این افراد مورد پذیرش قرار گرفته و به شعبه ویژه هم‌عرض مرجع اولیه در مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی ارسال شده است؛ ۵ نفر از ۲۵ محکوم متواری هستند و مابقی در حال تحمل محکومیت هستند؛ امید اسدبیگی به ۲۰ سال حبس و شلاق و جزای نقدی و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده و در حال تحمل کیفر است.

افرادی در داخل و خارج هدفمند به‌دنبال ترویج بی‌بند‌و‌باری و بی‌عفتی در کشور هستند

ستایشی در خصوص برخورد قضایی با ترک فعل مسئولان در بحث حجاب گفت: مراجع و واحد‌های قضایی تکلیف دارند که مطابق قانون و شرع، وظایف خود را انجام دهند. قاضی احراز صلاحیت و دستورات قضایی را صادر می‌کند، اما یکسری موازین کلی است که از ناحیه ریاست قوه قضائیه صادر می‌شود. بحث حجاب باید رعایت شود، مطالبه مردم مسلمان ما رعایت حجاب است و مصوبه دارد و پشتوانه حجاب، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات موضوعه است.

وی تأکید کرد: افرادی هستند که در داخل و خارج از کشور به صورت هدفمند به دنبال این هستند که بی‌بند و باری و بی‌عفتی را در کشور ترویج دهند؛ نخستین نکته این است که این افراد شناسایی شوند و به صورت هدفمند با آن‌ها برخورد قانونی صورت بگیرد.

ستایشی افزود: باید به موازین شرعی و مقررات قانونی تمسک کرد و از ظرفیت‌های خود مانند اخلاق اسلامی استفاده کنیم و از کار‌های شتاب‌زده و هیجانی پرهیز کنیم؛ طبق مصوبات شورای عالی مربوطه دستگاه‌های مختلفی باید پاسخگو باشند که قوه قضائیه هم وظایفی دارد؛ باید مطابق برنامه عمل کنیم به دور از کار‌های زودگذر و کار‌ها باید اندیشمندانه و توأم با برنامه باشد؛ امروز دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دنبال ترویج بی‌بند‌باری هستند و عقل حکم می‌کند که با آرامش حجاب را در جامعه ترویج کنیم؛ ضابطین باید دست‌های پشت پرده را شناسایی کنند و اگر کسی در این خصوص ترک فعلی داشته، در صورت احراز با آن برخورد می‌شود.

هشدار به جمعیت امام علی (ع)؛ اگر فعالیتی انجام دهد غیرقانونی است

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده جمعیت امام علی (ع) گفت: پرونده کیفری جمعیت منحله امام علی(ع) در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی رفته است. در مورد مسائل حقوقی مطرح شده در رابطه با این جمعیت، انحلال آن در دادگاه بدوی صادر شده است و به این رای اعتراض شده و بعد از ارسال به دادگاه تجدید نظر رای عینا تائید شده است. مراتب به وزارت کشور و اداره ثبت کشورها منعکس شده است. اگر این جمعیت فعالیتی انجام دهد غیر قانونی است.

آخرین وضعیت انتقال زندان مشهد به خارج از شهر

سخنگوی قوه قضائیه درباره انتقال زندان مشهد گفت: بحث انتقال زندان مشهد به خارج از شهر از 20 سال قبل شروع شده و موضوع پیگیری مراجع مرتبط است اما چون زمین مناسب از دستگاه ذی‌مدخل اختصاص داده نشده تا کنون انجام نشده است. در سال 1400 یکصد هکتار از اراضی منابع طبیعی در 33 کیلومتری شهر مشهد در جاده قوچان برای این امر اختصاص داده شد اما از حدود 4 دهه قبل دارای معارض بوده و شکایت اشخاص نسبت به این زمین رسیدگی نشده است. با دستور رئیس دادگستری کل خراسان‌رضوی کار کارشناسی انجام و مشخص شده که ادعای مالکیت مدعیان برای 66 هکتار از این زمین صحت دارد. معارضین در جلسات موافقت کردند که این زمین را برای امر احداث زندان به صورت رایگان اختصاص دهند. پرونده در کمیسیون 69 ملی بررسی و به سازمان زندان‌ها ارجاع داده شد و چون کار ملی است اقدامات برای ساخت زندان آغاز شده و پیمانکار کارگاه را تجهیز کرده و فقط بحث تامین بودجه دغدغه اصلی است.

آخرین وضعیت پرونده اعاده دادرسی اکبر طبری

وی درباره آخرین جزئیات از اعاده دادرسی اکبر طبری گفت: پرونده اعاده دادرسی اکبر طبری مورد بررسی قرار گرفت. این پرونده به شعبه هم عرض کیفری ارجاع شده و جلسات رسیدگی به تقاضای اعاده دادرسی بزودی آغاز می‌شود. در مورد اینکه دادگاه علنی باشد یا خیر هم باید گفت اصل بر علنی بودن محاکم است مگر به تشخیص قاضی.

آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی

سخنگوی قوه قضاییه پیرامون آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی گفت: این افراد محکومیت‌هایی داشتند و درخواست اعاده دادرسی دادند. شعبه اول دیوانعالی کشور اعاده دادرسی را مورد پذریش قرار داد و پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده است. تاکنون جلسات متعددی برگزار شده و به محض اتخاذ تصمیم اطلاع‌رسانی می‌شود.

کیفرخواست پرونده «کینگ مانی» صادر شده است

ستایشی در بخشی دیگر از این نشست خبری درباره پرونده کینگ مانی ابراز داشت: در پرونده کینگ مانی ۴ هزار میلیارد تومان مورد ادعای شکات پرونده است. کیفرخواست پرونده صادر شده است. اتهام افراد اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق ارائه رمز ارز مجعول منجر به کلاهبرداری شبکه‌ای است. پرونده ۸ متهم دارد. برای دو متهم اصلی پرونده ۱۷۰۰ میلیارد و دیگری ۷۰۰ میلیارد قرار وثیقه صادر شده است که به موجب عجز از تودیع وثیقه در بازداشت به سر می‌برند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
0
متاسفم براتون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->